• STRONA GŁÓWNA
  • SESJA
    • wizerunkowa
    • polaroidy
    • aktorska
    • sportowa
    • voucher
  • OPINIE
  • FAQ
  • BLOG
    • studio / lokalizacja
    • plener
    • okiem fotoreportera
    • porady dla fotografa
    • prawo w fotografii
    • testy sprzętu
  • PROJEKT
    • Silverheart
  • KONTAKT
      ZDJĘCIA PORTRETOWE WARSZAWA
      ZDJĘCIA PORTRETOWE WARSZAWA
      • STRONA GŁÓWNA
      • SESJA
        • wizerunkowa
        • polaroidy
        • aktorska
        • sportowa
        • voucher
      • OPINIE
      • FAQ
      • BLOG
        • studio / lokalizacja
        • plener
        • okiem fotoreportera
        • porady dla fotografa
        • prawo w fotografii
        • testy sprzętu
      • PROJEKT
        • Silverheart
      • KONTAKT
      Często  spotykam się z informacjami, że osoba pozująca ma wszelkie prawa do zdjęć, może z nimi robić to co chce, a autor może tylko tyle, na co pozwoli mu osoba pozująca. Czy tak jest na prawdę?

      Kto, jakie ma prawa do zdjęć z sesji fotograficznej?

      Prawo autorskie przysługuje autorowi zdjęcia. Ustawa wymienia prawa: osobiste i majątkowe.

      Szczegółowo opisałem to w Naruszenie praw autorskich i majątkowych.

      Natomiast osoba pozująca ma prawo do swojego wizerunku. Jest to odrębna kwestia od prawa autorskiego. Mają różne podstawy prawne. Modelka czy model- nie nabywają praw autorskich, bo takie jest im zdanie czy tylko dlatego, że znajdują się na zdjęciu.

      Autor zdjęcia może publikować zdjęcie z wizerunkiem osoby w określonych sytuacjach. Stwierdzenia, że modelka czy model mają wszelkie prawa autorskie: osobiste i majątkowe, mija się z prawdą. Nie ma to odzwierciedlenia w przepisach prawa. Może nabyć prawo do użytkowania np. poprzez uzyskanie licencji, czyli zgody autora zdjęcia. Autor zdjęcia z natury rzeczy posiada prawo osobiste i majątkowe do zdjęcia z chwilą wykonania zdjęcia. Z czego wynikają uprawnienia np. realizacja prawa osobistego – czyli oznaczenie dzieła swoim nazwiskiem, czy majątkowe- sprzedaż fotografii.

      Dlaczego warto mieć pisemną umowę dotyczącą sesji fotograficznej?

      Dla celów dowodowych, w sytuacji kiedy doszło by do sporu między stronami umowy. Stony mają ustalone z góry warunki współpracy czy pola eksportacji zdjęć.

      Zdarzają się sytuacje, gdy z zdjęć z sesji korzystają inne podmioty, nie ujęcie w zawartej umowie. O skutkach takich działań pisałem w tekście: Naruszenie praw autorskich i majątkowych. Zapraszam do zapoznania się z tym wpisem, szczególnie kieruje go do fotografów.

      Zapraszam do innych wpisów, które mogą być pomocne:

      Dlaczego warto zapłacić za zdjęcia?

      Odwołanie zgody na wykorzystanie wizerunku.





      @Fotozawodowiec Wszelkie prawa zastrzeżone | Powered by: dhosting.pl | Fonia

      Zarządzaj zgodami plików cookie

      Używam plików cookie, aby poprawić stronę, treści dostosowane do potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknij przycis „Akceptuj” wyraźisz zgodę na wykorzystywanie plików cookie.

      Funkcjonalne Zawsze aktywne
      Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
      Preferencje
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
      Statystyka
      Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
      Marketing
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
      Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
      Zobacz preferencje
      {title} {title} {title}